Architekci zmian
- Andrzej Maciejewski,
- 22.09.2009
CIO często wspierają wiedzą innowacyjność swoich przedsiębiorstw. Czy także pomagają im wyjść z kryzysu?
ankietowanych CIO stwierdziło, że kryzys był dobrą okazją, aby podnieść rangę informatyki w organizacji poprzez wdrożenie nowych strategii.
Interesujące wnioski płyną z badania IT Leadership Survey przeprowadzonego na zlecenie brytyjskiego magazynu CIO przez firmę doradztwa personalnego Harvey Nash. Okazuje się, że to właśnie CIO w kryzysowych czasach odgrywają istotną rolę jako liderzy, inicjatorzy zmiany i poprawy efektywności. Zapytano ponad 1300 dyrektorów IT z Europy Zachodniej. Postrzeganie strategicznej roli IT i zrozumienie jej wśród członków zarządu było bardzo wysokie - 74% ankietowanych CIO stwierdziło, że kryzys był dobrą okazją, aby podnieść rangę informatyki w organizacji poprzez wdrożenie nowych strategii, aby wzmocnić pozycję firmy w czasie kryzysu poprzez redukcję kosztów i podniesienie wydajności, poprawę wewnętrznej współpracy i obsługi klienta, wdrożenie systemów BI i systemów do współpracy z dostawcami.
Co ciekawe, w badaniu okazało się, że większość CIO ma już "na koncie" poprzedni kryzys w latach 2000-2001. Kiedy doszło do załamania rynku internetowego, pełnili już wówczas funkcje kierownicze. Zapytaliśmy o zdanie szefów informatyki polskich przedsiębiorstw, czy oprócz wprowadzania innowacji, wspomagali swoją firmę w wychodzeniu z kryzysu.
Tomasz Wronkowski, kierownik ds. rozwoju systemów IT w Sodexho Pass Polska
CIO muszą pomagać organizacjom wyjść z kryzysu. Pytanie tylko, jak często uznają innowacyjność za skuteczny środek wyjścia z niego? Bo prostszym narzędziem jest skupienie się na stronie kosztowej działalności organizacji - ciąć, gdzie się da. Ze swojego podwórka mam pozytywne doświadczenia. Przykładem mogą być inicjatywy, których celem jest podniesienie kultury projektowej organizacji. Celem tego projektu jest nie tylko podniesienie wiedzy projektowej, a przez to podniesienie jakości projektów, ale przede wszystkim organizacja takiego procesu zarządzania projektami, aby móc skutecznie podejmować decyzje w zakresie uruchamiania projektów, móc skutecznie monitorować projekty. Dalszym naturalnym krokiem jest tu zarządzanie portfelowe projektami. W naszej organizacji to IT zostało uznane za najbardziej kompetentne w tej dziedzinie, dlatego też prowadzi te projekty.